dimecres, 22 de febrer de 2012

Canvis i més canvis

Amb tota aquesta nova filosofia i planificació, crèiem important modificar l'estructura del material i l'espai de l'aula de fer escola, i després de la moguda, l'ambient ha quedat de la següent manera:
Com gairebé treballen a la taula, hem decidit fer-la petita i arraconada en una cantonada de l'habitació. I el material ha quedat distribuit així: d'esquerra a dreta: Matemàtiques, ciències, llengua, sensorial- vida pràctica. A sota dels prestatges a mà esquerra, hi han coixins perquè els facin servir si volen així com mocadors grans per marcar marcar la seva àrea de treball i que ningú no hi entri ni trepitgi.

dilluns, 20 de febrer de 2012

Una d'hores i fraccions

El Jan, està molt interessat en conèixer les hores. Fins ara, sols havíem vist les hores en punt i les mitges hores, i l'altre dia els vaig explicar els quarts. I per això vem combinar el rellotge del joc d'aprendre les hores, i les fraccions Montessori. Els hi va agradar molt, i van agafar el concepte de seguida, i dic van, perquè la Lila, estava super atenta i també ho va agafar tot a la primera. Aquí deixo unes fotos:

diumenge, 19 de febrer de 2012

Carnestoltes

Aquesta setmana, com es pot veure en el resum de post anterior, ha sigut la setmana de Carnestoltes, dilluns a primera hora, el rei carnestoltes ens va tirar a la bústia de casa, una carta com cada any amb el que hem de portar cada dia, i així ho hem fet sense saltar-nos ni un dia, i ahir vem anar de rua. Aquesta és la carta del rei carnestoltes:
Això explica, els atuells que porten en les fotos del post anterior. jeje Ara a esperar l'enterro de la sardina dimecres a la nit, i ja arriba la Vella quaresma, 7 setmanes sense festes :´(

Setmana del 13 al 17 de febrer

Aquesta és la primera setmana amb la nova filosofia (és la única paraula que se m'acut, ja que no fem servir cap planing, ni currículum, ni res de res, sols la motivació i el despertar de l'autonomia de cada nen, respectant alhora les seves inquietuds i interessos) i sembla que no vagi tan malament, això sí, tenim uns horaris ben marcats, i a l'igual que hi han nens que van a l'escola, ells han de romandre a la sala de 10 a 13 i tenen total llibertat per agafar el material que ells vulguin, és el que en Montessori es diu Currículum exposat. I així és com ha anat la setmana:
Matemàtiques:
 No se perquè, però és una assignatura que els fascina, i ho treballen molt, aquesta setmana, el Jan ha fet càlcul amb el joc imantat de les boles classificant per color i quantitat, geometria amb els triangles blaus, lògica amb els taulells de doble entrada i les series i mesura aprenent els quarts amb el rellotge i mesurant els dinosaures de plàstic i anotant les dades. La Lila, ha fet sumes senzilles amb un joc que si ho encerten els hi surt un animal al darrera, lògica amb l'àbac de colors i formes i les sèries i mesura estudiant amb el joc del rellotge. I la Berta, lògica amb els taulells de doble entrada, les sèries, els bocs lògics i les classificacions del joc de les samarretes.
Vida Pràctica, Sensorial i Plàstica:
Ara que tenim tot el material a la vista, els exercicis de sensorial afloren com a bolets. El Jan va estar fent combinacions matemàtiques amb les barres vermelles i blaves, i després va voler fer el laberint i provar el seu equilibri amb una polsera de picarols a les mans, i de plàstica, va fer un cavall amb cartró i agulles d'estendre que hi havia en un llibre de manualitats. La Lila i la Berta, em van fer una sorpresa i van fer-nos el llit, la Berta va estar fregant plats (cosa que li agrada molt) i després va voler fer uns cors cosits amb paper que li van quedar molt bé, cada dia domina més l'ús de les tisores. La Lila, va estar pintant i decorant màscares de carnestoltes i una manualitat que va veure en un llibre, es tracta d'agafar paper flim (d'aquell transparent d'embolicar el menjar, i pintar-ho amb una barreja de cola blanca i aigua, tot seguit s'enganxen trossos de paper de seda, i es van fent capes (4o5) i per acabar, es posa purpurina i una altra capa de cola i aigua, i quan està sec, es retalla la forma que es vulgui, i queda un material molt bonic per fer qualsevol cosa, ella va fer un mòbil de flors per quan arribi la primavera, que ja en te ganes. I a dalt de tot de la foto hi han dos figures, creació del Jan i la Lila.
Llengua:
Sembla mentida, però abans el jan no volia ni sentir a parlar d'activitats de llengua, però aquesta setmana, n'ha fet moltíssim-es, i per iniciativa pròpia, va estar treballant l'inicial de paraules amb els hexàgons, va practicar l'ortografia amb un joc de formar paraules, i s'ha passat moltes estones llegint, va triar un llibre a la botiga de la col·lecció de "Bat Pat", uns llibres d'homes llops i personatges fantàstics, li ha fascinat, i encara que en el llibre hi posi que és per a majors d'11 anys, ell s'ho ha volgut llegir tant sí com no, i ja porta més de la meitat, i això que ni jo ni el seu pare, li hem llegit ni una paraula!! i també ha estat jugant amb un joc en castellà de separar síl·labes. La Lila, ha volgut apuntar la data a la pissarra cada dia, ha jugat amb el jan amb els hexàgons, amb el joc de formar paraules, ha creat històries amb el joc dels daus, i hem treballat amb dictats muts i sobretot no ha faltat ni un dia la seva estoneta de lectura. La Berta, ha estat practicant molt el traç, un dia, que hi havien encenalls a terra d'estar tallant fustes, va estar fent dibuixos. Un altre, amb unes targes plastificades, va estar repassant traços i la veritat, que cada dia ho domina més, i per sorpresa de tots, va formar la seva primera paraula amb el joc de formar paraules, i va ser "anell" que rar oi? jejeje
Ciències:
El Jan ha redescobert un joc de targes amb preguntes sobre coses de la terra, a darrera de la tarja hi ha un text que explica curiositats sobre la terra i la seva creació i al davant dos preguntes sobre el text del darrera, i de pas, ha practicat comprensió lectora. I la Berta, ha jugat molt amb els puzles sobre les parts del cos i l'evolució de la vida de l'home, i l'altre dia va voler observar la col·lecció de minerals. 
I aquesta ha estat la nostra setmana sense planing i respectant els interessos de cadascú.

dijous, 16 de febrer de 2012

Granja Montessori

Fa uns mesos, vaig adquirir un llibre que s'ha convertit en el meu llibre de capçalera, em dona moltes idees, i m'hi sento reflectida. És un llibre al que li he agafat molt de carinyo, és d'una mare homeschooler dels anys 70' i ho recomano moltíssim. Jo l'he comprat de segona mà (Teaching Montessori in the home: the school years), no se si encara s'edita.
D'aquest llibre, he tret una idea que m'ha agradat molt per a estudiar gramàtica amb els nens, d'una manera molt divertida, i sobretot, sense que s'adonin de que ho estan fent. He fet la granja Montessori, però en forma de murarl de feltre, i els animals, i persones, les he fet també amb feltre, ja que s'adhereix molt bé el feltre amb el feltre. Aquí teniu el resultat:
 Les mides són 90cm x 110cm.

dimarts, 14 de febrer de 2012

Dimarts mut: Neu




dilluns, 13 de febrer de 2012

Mató

La setmana passada, vem fer mató, i per això, vem comprar llet fresca al super, i vàrem seguir el següents pasos que vaig extreure d'aquest magnífic blog :
Per començar, el Jan va esprémer una llimona. 
 Mentrestant, nosaltres vem possar el litre i mig de llet a escalfar en un caçó, i quan va estar a punt d'arrencar el bull, hi vem afegir el suc de la llimona i gairebé al moment, es va quallar i vem poder separar el quall del suero. 
 Aquí ja ho tenim tot preparat i esperant a que es refredi.
 Quan està fred, amb una espàtula, s'agafa el que està quallat i es posa en un drap de fil per colar-lo.

I ja el que queda és esprémer ben fort per treure-li tot el suero. I ja hem acabat, sols queda emplatar i possar-hi una mica de mel per sobre. Aquesta foto no la tinc, perquè no va durar gaire i o m'espavilava o em quedava sense!!!jejee

diumenge, 12 de febrer de 2012

Límits

Quan van néixer els nens, vaig voler llegir molts llibres sobre criança, aprenentatge,... però no vaig poder, tinc dislèxia, i sempre m'ha costat molt llegir, la meva velocitat lectora és molt lenta i em costa molt concentrar-me en el que llegeixo sino és molt en silenci i sense distraccions, però per contrapartida, soc molt constant i capgròs en el que vull i em proposo, així que vaig decidir no llegir-me tota aquella bibliografia i treure la informació de xerrades amb gent que en sap del tema, metges alternatius, conferències o tallers, i així és com he anat aprenent el que se fins ara (i gràcies a la constància també vaig poder-me treure la carrera de biblioteconomia). Després de tota aquesta parrafada, vull dir, que un dia, en una d'aquestes xerrades amb la nostra homeòpata (una dona amb molta experiència ) li vaig preguntar que li semblava la manera de educar al nens sense límits i en total llibertat, i em va dir: -Imagina't que ets una nena de tres anys, et posen davant de l'oceà i et diuen NEDA. Que sentiries?- M'ho vaig imaginar, i ha de ser horrorós. I d'aquest exemple, jo he fet les següents lectures, si em trobés amb el meu fill de tres anys davant d'un oceà, tinc diverses opcions perquè ell nedi:
1.- Pujar-me'l a coll-i-be i dur-lo nedant jo.
2.- Acompanyar-lo donant-li la mà.
3.- Ensenyar-li com nedo i després que ell faci el que cregui convenient.
4.- Deixar-lo que ell trobi la manera de mantenir-se surant i després que aprengui a nadar sol.
L'opció que més em va convèncer, és la 3 i el mètode que penso que és el que més encaixa en aquesta tria, és el Montessori.
I la manera d'educar als meus fills, simplement seguint el sentit comú, sense deixar-me dur per la empremta que m'han deixat marcada els meus avantpassats, però fixant uns límits que permetin la bona convivència entre els membres de la família i per sobre de tot, el respecte, el parlar sense exigir, fent servir les paraules màgiques i fer als demés el que t'agradarien que et fessin.
Bé, aquestes són unes reflexions més en veu alta per a qui li puguin interessar.

divendres, 10 de febrer de 2012

Època de transició

Bé, estem en època de transició, època de buscar nous ritmes, d'afluixar, de deixar fluir. Època de despertar els sentits i les ganes per aprendre, i senyors i senyores, penso que la cosa va "viento en popa a toda vela!!" i ho estem aconseguint. Després d'estar una setmana sense fer res estrictament escolàstic, sense atabalar-los a fer res que ells no vulguin, de deixar-los espai per respirar, agafar el aroma que els envolta i deixar-los espai per tirar la canya i agafar noves idees i noves motivacions, sembla ser que a casa s'ha instal·lat el cuquet de la curiositat, per llegir, investigar,... això si, no han aparegut gaires matemàtiques, ni gaire cosa molt escolàstica, però com les coses són segons les miris, aquí teniu un petit resum de les coses que ells creien que no eren fer escola però que a ull dels adults, si ho són:
 La Berta fent dibuixos
 Aquesta setmana, el Jan, simplement s'ha mirat i llegit alguna cosa del diari, no ha triat cap notícia.
 La Lila va trobar en una armari, unes fitxes que li van agradar molt.
 Fa temps que teniem unes targes amb lletres per repassar amb retoladors indelebles, d'aquests que després s'esborren amb un paper o drap.
El Jan ha redescobert, els quaderns que també teníem guardats de "Barrinem" de l'Àngel Alzina. 
 I amb els Barrinem, mateix, vem fer càlculs amb monedes.
 La Berta segueix emocionada amb les lletres i cada setmana descobrim tres de noves, aquest cop la "n", la "l" i la "r".
 La Lila va voler fer el puzle de les parts de la flor.
 La Berta va dibuixar, i dibuixar i pintar, molt.
 L'altre dia els hi vaig llegir el llibre "El planeta terra te una gotera" . És un llibre molt maco amb pictogrames perquè ells t'ajudin a llegir, i la Lila va quedar fascinada i se'l va tornar a llegir forces vegades.
 El Jan segueix amb la geometria, aquest cop, amb les part de l'angle: vèrtex, obertura i costats.
 La Lila i la Berta, estan fent un mural de l'hivern, em van demanar que els hi dibuixés unes muntanyes, un arbre i una casa, i el demés ho van fer elles.
 El Jan classificant en famílies els animals de la granja.
 Moolta lectura
 L'altre dia abans d'anar a dormir, la Lila i la Berta ens van delectar amb un concert de piano i cant.
 
Una creació den Jan, una Girafa feta amb un tururut de paper gran, i una garrafa de 8 litres d'aigua. Nosaltres el vàrem ajudar a fixar els tubs a la garrafa, i ell va fer la resta: enganxar el paper de diari sucat en aigua i cola blanca i el posterior pintat. 
 Una mica de sumes amb l'àbac.
 Dibuixant amb plantilles.
 Unes sumes, també amb làbac en una tarda de neu i fred al costat de la llar de foc a la cuina.
 Del cubell dels animals, van fer dos grups, els animals de granja i els insectes per, segons ells, fer una batalla! jeje
 Creacions amb Hamma.


 La Lila va fer sèries amb els mosaics, després se li va ocórrer que podria fer figures, i més tard va pensar que podria copiar-les en un full per si a algú li venia de gust algun cop fer-les.
 Aquesta setmana han estat jugant molt amb les plantilles.
 El Jan amb el bingo, i de pas, repassem numeració.
Bé, les fitxes i demés, són dels dies en que acabàvem d'entrar en aquesta època, però que encara portàvem l'inèrcia del ritme anterior. i la resta de feines, són de l'època actual. Feines més creatives, relaxades i fluides, això ha fet des-tensar molt l'ambient a casa. Aquests dies, els estem gaudint molt i jo m'he pogut centrar en el camí que farem i seguirem a partir d'ara, i molt aviat us explicaré. Fins la propera!